PIĄTEK, 30 CZERWCA 2017
Hardcore. Dwa egzaminy jednego dnia. Nie byle jakie egzaminy! – Nawigacja i Prawo lotnicze… No, ale jakoś zdałem, w obu miałem 16/18 (potrzebne jest 75%). Już cztery egzaminy za mną, teraz to już z górki… 😀 . Dzisiaj Osiągi, czyli jak wyważyć samolot, ile potrzeba pasa, aby wystartować, a ile żeby wylądować. Co to jest load factor (stosunek całkowitej siły nośnej do ciężaru, wysokości: ciśnieniowa, gęstościowa i tak dalej. Ogólnie chodzi o to, żeby bezpiecznie wystartować i wylądować. Start jest dobrowolny, lądowanie jest obowiązkowe 🙂
SOBOTA I NIEDZIELA, 1 I 2 LIPCA 2017
Meteorologia, a więc chmurki na niebie. Jeden z najważniejszych przedmiotów, bo chcąc nie chcąc niebo i chmurki dyktują nam pogodę – czyli nasze latanie bądź nielatanie. Wyże, niże, fronty ciepłe i zimne – masakra. Jednak wystarczy nad tym chwile posiedzieć i w miarę wszystko się rozumie. Najfajniejsze jest dekodowanie METARu, TAFu, GAMETu. Na pierwszy rzut oka to tylko szlaczek, ale jeśli pozna się skróty, to tak naprawdę jesteśmy w domu. Wszystkie informacje można znaleźć na stronie awiacja.imgw.pl. Poniżej załączam przykładowy, odkodowany METAR z Okęcia 😀 .
METAR EPWA 170630Z 24003KT 210V290 9999 -RA FEW039 BKN046 16/14 Q1019
NOSIG=
Ogólnie METAR to pogoda zaobserwowana na lotnisku.
- EPWA – Kod lotniska ICAO (Warszawa – Okęcie)
- 170630Z – 17 dzień miesiąca (17 lipca), 06:30 Zulu (06:30 UTC, czyli 08:30 naszego czasu letniego)
- 24003KT – Wiatr z kierunku 240, prędkość 3 węzły (około 6km/h)
- 210V290 – Wiatr zmienny, kierunek pomiędzy 210° a 290°
- 9999 – Widzialność ponad 10km
- -RA – Słaby deszcz
- FEW039 – Chmury zasłaniające 1-2/8 nieba, podstawa 3900 stóp
- BKN046 – Chmury zasłaniające 5-7/8 nieba, podstawa 4600 stóp
- 16/14 – Temperatura 16°C, temperatura punktu rosy 14°C
- Q1019 – Ciśnienie QNH wynosi 1019hPa
- NOSIG – Brak istotnych zmian
- = – Zakończenie depeszy
Jak widzicie, znając parę skrótów i miejsce poszczególnych elementów możemy odczytać pogodę na Lotnisku Chopina. Poniżej jest zadanie dla was, TAF dla EPWA do rozszyfrowania. Do dzieła!
TAF EPWA 170530Z 1706/1806 19003KT CAVOK
TEMPO 1706/1713 -RA BKN014
PROB40 TEMPO 1706/1713 -SHRA BKN005 BKN020CB
BECMG 1709/1711 27010KT
BECMG 1720/1722 VRB05KT=
PS. Na awiacji znajdziecie instrukcje, jak odczytać każdą depeszę 🙂
PPS. Właśnie jadę pociągiem do Zakopanego (17.07) i stąd mimo, że opisuję początek lipca, depesze są z jego połowy 😛 .